خانه | تازه های فرهنگی،هنری،اجتماعی | ناصر چشم‌آذر درگذشت

ناصر چشم‌آذر درگذشت

به گزارش سایت استقلال افتخار آسیا به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، ناصر چشم‌آذر، آهنگساز نامی ایران که صبح امروز به دنبال سکته قلبی به بیمارستان باهنر تهران منتقل شده بود، درگذشت.

ناصر چشم‌آذر ۱۰ دی ۱۳۲۹ در اردبیل متولد شد و نزد پدرش اسماعیل چشم‌آذر، مقدمات موسیقی را فرا گرفت. نخستین ساز تخصصی او آکاردئون بود و در ۱۲ سالگی به‌همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد.

او در ۲۰ سالگی جهت آموختن موسیقی جاز به آمریکا رفت و پس از بازگشت در دهه ۵۰ خورشیدی، به تلویزیون راه یافت و سرپرستی چند ارکستر موسیقی را برعهده گرفت و قطعات ماندگاری را برای خوانندگان پاپ ساخت. این آهنگساز در کنار نواختن سازهای تخصصی آکاردئون، پیانو و سینتی سایزر (سینث‌سایزر)، نزد استادانی چون مرتضی حنانه و ملیک اصلانیان دوره‌های تکمیلی موسیقی را آموزش دید.

چشم‌آذر سال ۱۳۵۷ بار دیگر برای تحصیل دوره موسیقی جاز و موسیقی فیلم به آمریکا رفت و پس از بازگشت به کشور در سال ۱۳۶۳، با آهنگسازی برای فیلم سینمایی «تاراج» ساخته ایرج قادری، وارد عرصه ساخت موسیقی متن فیلم شد. به مدت سه دهه او برای فیلم‌های زیادی از سینمای ایران آهنگ ساخت که از آن میان می‌توان به «هامون» کار داریوش مهرجویی، «خواهران غریب» ساخته کیومرث پوراحمد، «قارچ سمی» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور و «آتش بس» ساخته تهمینه میلانی اشاره کرد.

این آهنگساز از پیشگامان موسیقی الکترونیک در ایران به شمار می‌آید که آلبوم «باران عشق» یکی از به یادگار ماندنی‌ترین آثارش در این عرصه است.

پیروز ارجمند، آهنگساز در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین از ویژگی‌های کاری ناصر چشم‌آذر و خاطرات مشترک‌شان در طول 30 سال گفت و بر اهمیت او برای نسل بعدی موسیقی ایران تاکید کرد.

ارجمند با اشاره به فعالیت‌های متنوع ناصر چشم‌آذر توضیح داد: «او جزو اولین آهنگسازانی بود که دهه 50 خورشیدی در ایران، موسیقی پاپ جدید را شروع کرد و در شکوفایی آن نقشی بزرگ داشت. هرچند فعالیت چشم‌آذر در حوزه موسیقی پاپ و آهنگسازی برای خوانندگان بعد از انقلاب کم‌رنگ شد، اما او در ادامه به ساخت موسیقی متن فیلم و آثار بی‌کلام روی آورد و در این دو عرصه هم نوآور بود.»

این مدرس دانشگاه ادامه داد: «حوزه فعالیت چشم‌آذر در چهار زمینه متمرکز بود. او نوازنده سازهای آکاردئون و پیانو بود که از آغاز تا آخرین روزهای کاری‌اش، نواختن را رها نکرد. آهنگسازی پاپ برای خوانندگان، دیگر حوزه فعالیت او بود که بیشتر مربوط به قبل از انقلاب می‌شد.  ضمن اینکه او آثار پاپ بسیاری از آهنگسازان دیگر را هم تنظیم می‌کرد. در حوزه موسیقی فیلم باز هم جزو هنرمندانی بودند که خصوصا بعد از انقلاب فعالیت گسترده‌ای داشت. حوزه چهارم کاری ایشان هم آثار مستقلی است که برای ارکستر می‌نوشت که بیشتر بدون کلام بودند.»

او درباره ویژگی‌های آهنگسازی چشم‌آذر گفت: «در سبک آهنگسازی بسیار وابسته به احساسش بود و خیلی اهل خودنمایی تکنیکی نبود. حتی اگر تک‌نوازی هم می‌کرد، شما متوجه می‌شدید آن احساسی که در کار هست، خیلی برجسته است.»

ارجمند با اشاره به خاطرات خوبی که از دوستی با مرحوم چشم آذر دارد، بیان کرد: «آشنایی من با ایشان در استودیو پاپ اتفاق افتاد. حدود 30 سال پیش با ایشان در این استودیو آشنا شدم، آن موقع من هنوز آهنگساز جوانی بودم و تازه کارم را شروع کرده بودم. واسطه دوستی و آشنایی ما نیز ناصر فرهودی و محسن کلهر بودند که هر دو زنده‌یاد پیشکسوتان صدابرداری بودند. دوستی ما سی سال ادامه پیدا کرد و همین دو روز پیش نیز با هم تلفنی صحبت کردیم.»

او افزود: «دو روز پیش ایشان با من تماس گرفت و چند ساعتی با هم صحبت کردیم و پیشنهاد داد با هم سمفونی ایران را بنویسیم و با ارکستر ایشان آن را مشترکا اجرا کنیم. اتفاقا در همین صحبت‌ها از دوستان مشترک‌مان که درگذشته هستند هم یاد کردیم و من به ایشان گفتم چقدر سخت است که هرازچندگاهی مجبور می‌شویم نام برخی از دوستانمان را از دفتر تلفن‌هایمان پاک کنیم و ایشان گفتند فکر کنم چند وقت دیگر نام من را هم از دفتر تلفنت پاک کنی. من هم برایشان آرزوی سلامتی و طول عمر کردم. ایشان همان روز برای من ساز نواخت، گوشی را روی پیانو گذاشت و برایم قطعه‌ای از «باران عشق» را نواخت. البته او همیشه کار جالبی که می‌کرد این بود که قطعاتی را می‌نواخت و از من می‌خواست حدس بزنم کدامیک از کارهای ایشان است.»

ارجمند در پایان صحبت‌هایش گفت: «ایشان دوست بسیار خوب من بودند و خیلی از این اتفاق متاسفم. دیگر این روزها عادت کرده‌ایم که عزیزانمان را از دست بدهیم و به انتظار روزهای دیگری بنشینیم.»

مهدی فخیم‌زاده، کارگردان سینمای ایران با ابراز تاسف از درگذشت ناصر چشم‌آذر گفت: «من با او در فیلم «تاواریش» و سریال «خواب و بیدار» همکاری داشتم. انسانی بسیار سخت‌کوش و هنرمندی خوش‌قریحه بود و برای کارش وقت و انرژی می‌گذاشت. فیلم را می‌دید و پس از فکر اولیه و ایده‌پردازی، می‌نشست و بحث می‌کرد تا به نتیجه بهتری برسد.»

این کارگردان ادامه داد: «برای «تاواریش» ( 1372) چون گرفتار بودم، تنهایی فیلم را دید و موسیقی را نوشت. سپس من را به خانه‌اش دعوت کرد تا درباره‌اش صحبت کنیم. آن موقع با این‌که موسیقی الکترونیک رواج پیدا نکرده بود، او پشت سینث‌سایزر نشست و قطعات موسیقی فیلم را برایم نواخت که هنوز هم به نظرم یکی از بهترین آهنگ‌های کارهای من است.»

او افزود: «اما برای «خواب و بیدار» در جریان ساخت سریال (1380) با هم تعامل و گفت‌و‌گوهای بسیار خوبی داشتیم و اوقات خوشی را سپری کردیم.»

فخیم‌زاده در پایان گفت: «اگرچه چشم‌آذر در زمینه موسیقی پاپ هم قبل از انقلاب فعال بود، اما در دهه 60 با ورودش به عرصه ساخت موسیقی فیلم بود که با او و آثارش آشنا شدم و سال‌های بعد هم با آلبوم‌هایی چون «باران عشق» توانست انبوهی از مخاطبان را به نوعی تازه از موسیقی در ایران جذب کند.»

درباره‌ی حسن صانعی پور

همچنین ببینید

آخرین وضعیت مهدی فخیم‌زاده در بیمارستان

به گزارش سایت استقلال افتخار آسیا به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین: مهدی فخیم‌زاده، کارگردان سینما …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *