خانه | اخبار کاشمر و حومه | 48 ساعت طراحی (به بهانه طرح ناموفق کنترل ترافیک در کاشمر)

48 ساعت طراحی (به بهانه طرح ناموفق کنترل ترافیک در کاشمر)

چهار راه بهبودی کاشمر ، مکانی برای آزمون های ناموفق شده و هر از گاهی؛ مسیر میدان انقلاب (مرکزی) به طرف این چهارراه دستخوش تغییراتی میشود و عده ای راضی و جمعی ناراضی ؛از گوشه و کنار لب به اعتراض باز میکنند ، هنوز هم شهروندان کاشمری نمیدانند تکلیف نهایی عبور و مرور این چند صد متر با ارزش، چگونه خواهد شد ، آن شب به هر کسبه ای که مراجعه میکردی قصه جوش وخروش و گلایه های فراوان حکایت میشد و بس ، تاکسی داران کمی خوشبحال شان شده بود اما آنان نیز مسیر نهایی را گم کرده بودند ، دوستان ما در راهنمایی و رانندگی عزم را جزم  نهادینه کردن این طرح کرده بودند و گاهی دوچرخه ای و موتور سیکلتی و حتی اتومبیلی ندانسته وارد طرح میشد و با هشدار پلیس عقبگرد میکرد ، حتی عابرین پیاده هنوز برای تحول جدید نگران بودند و گرچه لاین مطروحه مکانی امن برای تردد شده بود اما لاین دیگر را چه می باید کرد!!
آری مدیریت ترافیک شهری در همه شهرها و به خصوص در شهرهای کوچکی چون کاشمر بسیار سخت بوده و پیاده کردند طرحهای گوناگون نیازمند زیرساختها و مقدماتی بیشتر است ، اصولا فرهنگ ترافیک برای اغلب انسانها  ثقیل بوده و نمیتوان به سرعت برنامه ای را پیاده کرد که هم جامع باشد  وهم مانع ؛ زیرا که هم ورودیها و هم خیابانها و هم خروجیها و حتی میدانها غیر استنادارد بوده و هست و هر پیشنهادی بدون در نظر گرفتن محدویتها محکوم به شکست است
امیدواریم مسئولین محترم و عزیز شهرستان با فراخوان مقاله و جمع آوری ایده ها ؛طرحی جامع وعلمی و عملی برای کنترل ترافیک این شهرستان آماده کرده و با رعایت همه جوانب آن را اجرا کنند
در ذیل مطلبی برگزیده در مورد کنترل ترافیک تقدیم دوستان خواهد شد :به طور کلی هدف مدیریت ترافیک ، استفاده بهینه از شبکه های راه های ارتباطی موجود و افزایش ایمنی راه ها ست . این هدف باید تا حد ممکن بدون لطمه زدن به محیط زیست تحقق یابد . به عبارت دیگر مدیریت ترافیک ، استفاده از امکانات موجود ، افزایش بهره وری آنها و حفظ منافع عمومی مربوط به شبکه راههای ارتباطی است . اقدامات مربوط به اعمال مدیریت ترافیک شهری ، به نوع ترافیک بستگی دارد . برای مثال ، اقدامات مربوط به اعمال مدیریت برای تسهیلات مربوط به عابران پیاده دوچرخه سوارها و یا وسایط نقلیه سنگین با یکدیگر متفاوت است . همیشه اشکالاتی در هماهنگی بین این اقدامات وجود دارد و بندرت می توان طرحی تهیه کرد که درتمامی جوانب فقط سود داشته باشد . به عنوان مثال افزایش فضای سبز پیاده رو که در تقویت روحیه افراد مسن و معلول بسیار مفید است ، ممکن است سبب کاهش سطح لازم برای عبور عابران پیاده شود .اصولا طرحهای مدیریت ترافیکی با توجه به انواع مختلف جاده ها و نیازهای گوناگون مردم با یکدیگر متفاوت است . و نیز طرح هر موضوع ترافیکی با طرح همین موضوع در جایی دیگر و یا در زمانی دیگر ممکن است یکسان نباشد . به طور خلاصه ، مهمترین اقدامات مدیریت ترافیک به شرح زیر است :

  1. اجرای سریع و کم خرج طرح
  2. بهبود بهره وری تسهیلات و امکانات موجود با در نظر گرفتن نیاز های مختلف استفاده کنندگان از جاده ها .
  3. افزایش ایمنی راه ها و یا حد اقل جلوگیری از کاهش ایمنی آنها .
  4. حفاظت از آلودگی محیط شهری تا حد ممکن .

روش های مدیریت ترافیک

روش های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها وجود دارد . متداول ترین این روشها که در یک طرح جامع مدیریت ترافیکی شهری استفاده می شود ، شامل موارد زیر است :

  1. حفظ امنیت عبور عابران پیاده ( گذرگاهی – ایجاد نرده های محافظ – جزایر ترافیکی )
  2. کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ ها
  3. اقدامات مربوط به ساخت پیاده روها
  4. اقدامات مربوط به حق تقدم عبور اتوبوس ها
  5. وضع قوانین مربوط به دوچرخه سواری
  6. وضع قوانین مربوط به کامیون ها ( راه های کامیون رو و پارکینگ های آن )
  7. طرح آرام سازی ترافیک
  8. کنترل بهبود وضعیت تقاطع ها ( جزایر ترافیکی – کنترل حق تقدم – ایجاد راه های گردش به راست – ایجاد میادین – نصب تابلوهای علایم )
  9. هماهنگی بین چراغ های راهنمایی
  10. ایجاد محدودیت عبور
  11. یک طرفه کردن خیابان ها
  12. رنگ کردن خیابان ها ( خط کشی ، آسفالت رنگی )

 

درباره‌ی حسن صانعی پور

همچنین ببینید

بازیهای بومی محلی روستاهای بخش مرکزی کاشمر

اختصاصی سایت استقلال افتخار آسیا جشنواره نوروزی ،یادبود شهدای دهستان فرح آباد ازتوابع بخش مرکزی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *